ورود به پروفایل فیس بوک

برای ورود به پروفایل و مدیریت آن ابتدا وارد سایت فیس‌بوک شد. در بالای صفحه اصلی بخش لاگین یا ورود را مشاهده خواهد شد که با وارد کردن ایمیل و رمز عبور می‌توان وارد صفحه مدیریت پروفایل شد.



در کادر مربوط به Email باید آدرس کامل ایمیل وارد شود. برای مثال az_alef_ta_y@yahoo.com صحیح است و az_alef_ta_y ویا az_alef_ta_y@yahoo صحیح نیست.

کادر مربوط به Password برای تایپ رمزعبور است و کاربر باید رمزعبوری را که در مراحل ثبت نام انتخاب نموده‌است وارد نماید.

Keep me logged in برای نگه داشتن کاربر بصورت واردشده در فیس بوک می‌باشد. برای امنیت بیشتر کاربر تنها زمانی که از کامپیوتر شخصی خود اقدام به ورود به فیس بوک می‌کند می‌تواند تیک این بخش را وارد کند.


Forgot your password? برای کاربرانی که رمزعبور خود را فراموش کرده‌اند مورد استفاده قرار خواهد گرفت که در دروس آینده به آن اشاره خواهد شد.


پس از وارد کردن آدرس کامل ایمیل و رمزعبور کاربر باید برروی Log In کلیک نماید تا وارد کنترل پنل و مدیریت پروفایل گردد.





تصویر بالا صفحه‌ای است که کاربر پس از ورود به فیس‌بوک مشاهده خواهد کرد. بخش‌های مختلف آن با اعداد شماره‌گذاری شده‌اند که آنها را معرفی می‌کنیم:


نوار آبی رنگ بالای صفحه: این نوار در تمام صفحات وجود دارد و تنها مربوط به صفحه خوش‌آمدگویی نمی‌باشد.


۱٫ با کلیک برروی نام فیس بوک در هرصفحه به صفحه جاری (شماره ۱۱ یا ۱۲) منتقل خواهید شد.


۲- درخواست‌های دوستی که برای کاربر ارسال می‌گردد در اینجا نگهداری می‌شود. اگر دارای عدد باشد نشان‌دهنده تعداد درخواست کنندگان برای برقراری دوستی با کاربر می‌باشد.


۳به بخش پیغام‌های فیس بوک متصل می‌گردد و عددکنار آن نشان‌دهنده تعداد پیغام جدید برای کاربر می‌باشد.


۴- Notifications یا اعلانات شما را از اتفاقاتی که به کاربر مربوط است آگاه می‌کند. عدد کنار آن نشان‌دهنده تعداد اعلانات است. این اطلاعات می‌تواند قبول درخواست دوستی، لایک کردن تصاویر کاربر، ارسال نظر درزیر تصاویر ارسالی و … باشد.


۵- نوار جستجوی فیس بوک یکی از پرکاربردترین بخش‌های این سایت است. این نوار کمک می‌کند تا کاربران افراد و پروفایل‌ها، اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها، گروه‌ها و صفحات مختلف را جستجو کنند.


۶- نام و تصویر انتخابی کاربر را نشان می‌دهد و توسط آن می‌توان به پروفایل کاربر وارد شد. پروفایل‌ها دارای اطلاعات مختص هرکاربر می‌باشند.


۷- برای یافتن دوستان جدید استفاده می‎شود.


۸- Home نیز کاربر را به صفحه جاری (۱۱) ویا ۱۲ منتقل خواهد کرد.


۹ - با کلیک برروی مثلث کنار گزینه Home  امکان ویرایش اکانت، ویرایش تنظیمات حریم خصوصی، خروج از اکانت فیس‌بوک و دسترسی به بخش راهنما وجود دارد.


۱۰- نام و تصویر کاربر در این قسمت وجود دارد و با کلیک برروی این گزینه کاربر به پروفایل خود هدایت خواهد شد.


۱۱- با کلیک برروی Welcome، صفحه ابتدایی که در تصویر نیز نشان داده شده است بازخوانی خواهد شد.


۱۲- قسمت اصلی صفحه نخست در فیس بوک این بخش می‌باشد. کاربر در این بخش می‌تواند اطلاعات و فعالیت‌های اخیر دوستان و صفحاتی که دوست داشته را مشاهده کند.


۱۳- مربوط به بخش ۳ می‌باشد و به بخش پیغام‌ها متصل می‌گردد. با کلیک بر روی این گزینه میتوان به پیغامها دسترسی پیدا کرد


۱۴- Events یا رخدادها از بخش‌های پرطرفدار فیس‌بوک می‌باشد که می‌توان رخدادهای آینده را مانند روزهای تولد دوستان، همایش‌ها و جشن‌های مختلف و… را مشاهده نمود.


۱۵-  فیس‌بوک خیلی مشتاق است تا دوستان بیشتری به کاربران خود معرفی کنید!


۱۶-  قابلیت مرور آخرین وضعیت‌های لیست‌ها امکان نسبتا جدیدی در فیس بوک است که می‌توان از این بخش مرور کرد. به کمک لیست‌ها می‌توان گروه‌های مختلف دوستان تشکیل داد و آخرین فعالیت‌های هرگروه را توسط این بخش مشاهده نمود. قابلیت لیست‌ها برای کاربرانی با تعداد دوستان زیاد بسیار مورد استفاده و سودمند است.


۱۷- Groups یا گروه‌ها این امکان را به کاربران می‌دهد تا برای اجتماع خود گروهی ساخته و یا آنها را مدیریت کنند. همچنین گروه‌هایی که کاربر در آنها فقط به عضویت درآمده و هیچگونه مدیریتی نیز برآنها ندارد در اینجا نمایش داده می‌شود.


۱۸- Apps یا اپلیکیشن‌ها یا برنامه‌ها لیستی از برنامه‌هایی که در گذشته و حال استفاده شده است را نمایش می‌دهد. در آینده در این باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.


۱۹- اگر تعداد دوستان آنلاین کاربر زیاد باشد برای چت کردن می‌تواند از این کادر اسم دوست مورد نظر را جستجو نماید.


۲۰- از این قسمت می‌توان به فیس بوک امکان جستجو بین لیست کاربران و دوستان درون ایمیل را داد تا درصورت وجود پروفایل آنها را به کاربر اعلام نماید.


۲۲- در این قسمت طبق الگوریتمی که براساس تعداد دوستان مشترک و دانشکده، مدرسه و یا محل کار مشترک و یا علایق مشترک کاربر با کاربران دیگر می‌باشد لیستی از کاربران معرفی می‌گردد که می‌توان از بین آنها با کلیک برروی +۱ Add Friend برای آنها درخواست دوستی ارسال نمود.


۲۳- با بردن موس برروی بخش‌های مختلف صفحه این کادر حاوی متنی راهنما برای آن بخش‌ها خواهد بود که برای کاربران تازه کار راهنمای خوبی خواهد بود.


۲۴- People you may know کادری است که به وفور و در مکان‌های مختلف مشاهده خواهد شد. این کادر براساس همان الگویی که گفته شد افرادی را به کاربر معرفی می‌کند.


بخش‌های مختلف صفحه ابتدایی معرفی شد و اکنون به پروفایل می‌رویم. (کلیک برروی شماره ۶ یا ۱۰)

پروفایل کاربر

کاربر با کلیک برروی نام خود به صفحه پروفایل خود هدایت خواهد شد.



کاربر پس از وارد شدن به پروفایل خود با تصویری مشابه تصویر بالا مواجه خواهد شد.

۱- تصویر پروفایل کاربر است و می‌توان با کلیک برروی آن، تصویر را حذف یا تصویر جدیدی به جای آن انتخاب کرد.

۲- قسمت‌های اصلی پروفایل در این قسمت قابل انتخاب است. Wall یا دیوار بخشی است که فعالیت‌های کاربر در آن مشاهده می‌شود. همچنین دوستان می‌توانند درون آن چیزی بنویسند.

Info صفحه جاری است که حاوی اطلاعاتی درباره کاربر است. این اطلاعات می‌تواند حاوی دین، شاخه سیاسی، علاقمندی‌ها، فعالیت‌ها، موزیک موردعلاقه، محل کار، دانشگاه و هرآنچه درمورد یک شخص می‌توان مشخص نمود باشد.

بخش تصاویر حاوی عکس‌های کاربر می‌باشد.

۳- فیس‌بوک باز هم می‌خواهد دوستان جدیدی را به کاربر معرفی کند!

۴- Friends لیست دوستان کاربر را نشان می‌دهد. دراینجا مشاهده می‌شود که تعداد دوستان کاربر تنها یک نفر است.

۵- از این بخش می‌توان گجت کوچکی برای سایت یا وبلاگ تهیه و از آن برای معرفی پروفایل فیس بوک استفاده کرد.

۶- بخش Edit Profile امکان ویرایش هرآنچه در پروفایل است را به کاربر می‌دهد که در دروس آینده به آنها خواهیم پرداخت.

۷- یکی از بخش‌های کاربردی فیس بوک امکان مشاهده پروفایل کاربر از دید دوستان می‌باشد که می‌توان از این بخش مشاهده نمود.